فرشته زمستونی ما نادیافرشته زمستونی ما نادیا، تا این لحظه: 15 سال و 3 ماه و 3 روز سن داره

❤نادیا و نلیا تمام هستی ما❤

ولنتاین و سپندارمزدگان

1392/11/28 14:20
855 بازدید
اشتراک گذاری


سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد

وانچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد



تنها مدت کمی به اواخر بهمن ماه و اواسط ماه فوریه باقی مانده که
روز عشق فرنگی (ولنتاین)
و
روز عشق ایران باستان و روز زن (سپندارمذگان)
به فاصله ی چهار روز از هم قرار دارند

 

 

 نگرد، نیست. اگر حتی سالنامه را زیر و رو هم کنی، ردپایی از «ولنتاین‌»‌ نمی‌یابی. شاید گردآورندگان تقویم فراموش کرده باشند آن را در میان سایر روزهای ویژه و پرطمطراق ایرانی یا اسلامی جای دهند؛ اما مگر می‌شود این افراد هر سال مرتکب چنین اشتباهی شوند، آخر این چه جشنی است که این‌گونه دل از دخترها و پسرهای جوان برده و اسم و رسمی از آن نیست….

ذهن خود را بیش از این درگیر یافتن مقصر نکن؛ آخر قصوری رخ نداده فقط مرغ همسایه دوباره هیبت غاز به خود گرفته است.
اگر هزار توی تاریخ ایران باستان را جست‌وجو کنی این جشن را با نام دیگری می‌یابی. جشن اسفندگان (سپندار مذگان) همان جشنی است که امروز با نام ولنتاین بر سر زبان ایرانی‌ها است.

چند سالی که ۲۵ بهمن (۱۴ فوریه) روز ولنتاین و خرید گل و عروسک ، شکلات و … در کشورمان باب شده است . اکثر جوان ها بدون اطلاع از اینکه اصلا این ولنتاین خوردنی یا پوشیدنی است، فقط می دانند که باید برای کسانی که دوست دارند هدیه بخرند و با این کار بر علاقه خود به آن فرد تاکید ورزند. حالا اصلا جریان این ولنتاین چیست ؟ از کجا شروع شده ؟

 

در قرن سوم میلادی که مطابق می شود با اوایل امپراطوری ساسانی در ایران، در روم باستان فرمانروایی بوده است به نام کلودیوس دوم . کلودیوس ، عقاید عجیبی داشت، از جمله اینکه سربازی خوب خواهد جنگید که مجرد باشد؛ از این رو ازدواج را برای سربازان امپراطوری روم قدغن می کند. کلودیوس به قدری بی رحم و فرمانش به اندازه ای قاطع بود که هیچ کس جرات کمک به ازدواج سربازان نداشت. اما کشیشی به نام والنتیوس (ولنتاین)، مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می کرد. کلودیوس دوم از این جریان خبر دار می شود و دستور می دهد که ولنتاین را به زندان بیاندازند. سرانجام کشیش به جرم جاری کردن عقد عشاق با قلبی عاشق اعدام می شود. بنابراین او را به عنوان فدایی و شهید راه عشق می دانند و از آن زمان نهاد و سمبلی می شود برای عشق.

****

و حالا درباره سپندارمزدگان بدانید...

در ایران باستان، نه چون رومیان از سه قرن پس از میلاد، که از بیست قرن پیش از میلاد، یعنی حدودا دوهزار سال پیش از تولد ولنتاین، میان آریائیان روزی موسوم به روز عشق (سپندارمذگان یا اسفندارمذگان) بوده است.
این روز در تقویم زرتشتی مصادف است با پنجم اسفند ماه و در تقویم جدید ایرانی، که شش ماه اول سال سی و یک روز حساب میشود، شش روز به جلو آمده و دقیقا مصادف میشود با ۲۹ بهمن، یعنی چهار روز پس از روز ولنتاین فرنگی.
زرتشیان جشن سپندارمذ (سپندارمذگان – روز زن و روز زمین) را هرساله در پنجم اسفند ماه برگزار میکنند.

 

اما متاسفانه برخی مردم برگزاری جشنها و مناسبتهای بیگانه را نشانه تمدن و فخر می دانند . همه اسم ولنتاین را شنیده اند و مراسم آن را مانند سایر بیگانگان بجا می آورند ولی تا به حال اسم “سپندار مذگان ” به گوششان هم نخورده است .

سپندارمذ لقب ملی زمین است. زمین نماد عشق است چون با فروتنی، تواضع و گذشت به همه عشق می ورزد . زشت و زیبا را به یک چشم می نگرد. به همین دلیل در فرهنگ باستان سپندارمذگان را به عنوان نماد عشق می پنداشتند.

سپندارمذگان جشن زن و زمین و گرامی داشت عشق است که هر دو در کنار هم معنا پیدا می کنند. در این روز زنان به شوهران خود با محبت هدیه می‌‌دادند. مردان نیز زنان و دختران را بر تخت شاهی نشانده، به آنها هدیه داده و از آنها اطاعت می‌‌کردند

 شاید هنوز وقت داشته باشیم تا سپندارمزدگان را جایگزین ولنتاین کنیم و این رسم ایرانی را به یاد آوریم...

 

 اینها مطالب سایتها بودن که کاملا هم درستن...خود من هم از کادو ها و رنگ قرمز قشنگی که توی مغازه ها پیدا میشه خوشم میاد و خیلی خوشکله اما به شرطی که خارج از ایران ببینم ...ولی موقع هدیه دادن و هدیه گرفتن ایرانیان همون 29 بهمنه

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (15)

بسيج فرهنگيان مركزي
23 بهمن 92 10:59
باتشكرازمطالب خوبي كه دروبلاگ قرارميدهيد. لطفا به وب سليت سازمان بسيج فرهنگيان استان مركزي به آدرس:www.markazi.cbo.ir يابه آدرس وبلاگ ما به آدرس Www.fajreaftab.ibsblog.ir مرجعه فرمائيد.خوشحال ميشوم باري مطالب ما نظر بدهيد.
مامان لنا
23 بهمن 92 11:10
ممنون از مطالب ارزنده. سپندارمزدگان مبارک
...مامان نیلوفر...
پاسخ
فدات گلم...بر شما هم مبارک باشه
فاطمه
23 بهمن 92 12:34
رنگ قرمز هم جزو نمادهای سپندارمذگانه؟
...مامان نیلوفر...
پاسخ
نه عزیزم .من دوسش دارم
سعیده، مامان هومان
24 بهمن 92 1:11
عالی بود و اشکهایم مرا در خواندن این پست همراهی کردند ..../ حیف از ایرانم که ویران میشود ...شاید خیلی احساست غلیظی نشون دادم اما از اون جایی که امشب در جمعی حضور داشتم که جز نگاه سرد به وطنم چیزی نبود، ناراحتم...
...مامان نیلوفر...
پاسخ
متاسفانه خیلی ها چیزی نمیدونن و خیلی ها نمیخوان بدونن
مامان اهورا(شهرزاد)
26 بهمن 92 9:23
نيلوي گلم من بهت افتخار ميكنم. افتخار ميكنم كه دوستي مثل تو دارم كه آيين و سنتهامونو بهمون گوشزد ميكني هرچند كه من الان يكي دو سالي ميشه كه جشن سپندار مزگانو جايگزين ولنتاين كردم. چون منم متاسفانه از وجود جشني به زيبايي جشن سپندار مزگان با خبر نبودم و با تو دوست خوبم از وجود اين جشن مطلع شدم. واسه همينم وقتي دوستام بهم اس دادن كه ولنتاين مبارك منم نوشتم تا جشن سپندارمزگان هست ولنتاين چيه اين وسط . اين جشن آريايي بر همه آريايي ها مبارك عزيزم
...مامان نیلوفر...
پاسخ
فداااای تو عزیزم....روز عشق و دوستی بر تو هم مبارک باشه شهرزاد جونم
سارا مامان اهورا
26 بهمن 92 9:54
ولنتاین روز عشاق نیست روز تمام کسایی هست که تو زندگیمون هستند و دوستشون داریم ولنتاین مبارک
خاله مینا
27 بهمن 92 13:57
دوس ندارم بگم ولنتاین مبارک پس سپندارمزدگان برتو و همه ایرانیایی ک ایرانو باتموم وجود دوس دارن مبارک ما باید تغییرو ازخودمون شروع کنیم تا حداقل تلاشی کرده باشیم برای حفظ ایران باستان
...مامان نیلوفر...
پاسخ
ممنون عزیزم بر شما هم مبارک ....حرفت کاملا درسته باید از خودمون شدوع کنیم
مامان زهرا
27 بهمن 92 17:02
سلام دوست مهربونم .ممنون برامون توضیح دادی روزعشق چه روزیه چون همون که خودت نوشتی هیچ جا نه حرفی ونه اشاره ای نشده . .پس بهتره که خودمون شروع کنیم تا کم کم برای همه جابیفته . پیشاپیش روزت مبارک دوست خوبم
...مامان نیلوفر...
پاسخ
بر شما هم مبارک عزیزم
مامان زهرا
27 بهمن 92 17:04
راستی من ساکن تهرانم شما هم تهرانید ؟؟. دخترای نازنینتو ببوس
...مامان نیلوفر...
پاسخ
بله زهرا جان ما هم تهرانیم
مامان اهورا(نرگس)
27 بهمن 92 18:07
عزیزم من همیشه 24 بهمن که میرسه در مورد ولنتاین و سپندارمزدگان به شاگردام توضیح میدم...نمی دونم چقدر موثره ولی تو قلبم حس می کنم اگه به بچه های این مرز و بوم تاریخشون و نگیم دچار گناه شدیم... راستی صبحها حدود ساعت 8/30 یه برنامه از تلویزیون پخش میشه که کلا" در مورد گذشته ی ایران صحبت می کنن...اگه یه بار تونستی این برنامه رو ببین و بگو چند درصدش درسته!!!!
مامان اهورا(نرگس)
27 بهمن 92 18:07
راستی با اجازه منم این مطالب و تو وبلاگ اهورا جونم می ذارم...
...مامان نیلوفر...
پاسخ
خواهش میکنم خوشحال میشم
مامان پریسا
27 بهمن 92 22:46
واقعا افففففففففرین به طرز فکرتون
مامان محمد و ساقی
27 بهمن 92 23:21
سلام نیلوفر جان مثل همیشه جامع و کامل نوشتی منم میدونستم که روز عشق ایرانی خیلی قدیمی تر ازعشق خارجکیه مبارک باشه این روز بر همه
...مامان نیلوفر...
پاسخ
مبارکتون باشه عزیزم
سارا مامان اهورا
28 بهمن 92 8:41
$$$$_______________________________$$$$$ __$$$$$$$$*_____________________,,$$$$$$$$* ___$$$$$$$$$$,,_______________,,$$$$$$$$$$* ____$$$$$$$$$$$$___ ._____.___$$$$$$$$$$$$ ____$$$$$$$$$$$$$,_’.____.’_,,$$$$$$$$$$$$$ ____$$$$$$$$$$$$$$,, ‘.__,’_$$$$$$$$$$$$$$$ ____$$$$$$$$$$$$$$$$.@:.$$$$$$$$$$$$$$$$ ______***$$$$$$$$$$$@@$$$$$$$$$$$**** __________,,,__*$$$$$$@.$$$$$$,,,,,, _____,,$$$$$$$$$$$$$* @ *$$$$$$$$$$$$,,, ____*$$$$$$$$$$$$$*_@@_*$$$$$$$$$$$$$ ___,,*$$$$$$$$$$$$$__.@.__*$$$$$$$$$$$$$,, _,,*___*$$$$$$$$$$$___*___*$$$$$$$$$$*__ *’,, *____,,*$$$$$$$$$$_________$$$$$$$$$$*,,____* ______,;$*$,$$**’____________**’$$***,, ____,;’*___’_.*__________________*___ ‘*,, ,,,,.;*____________—____________ _ ____ ‘**,,,, *.° ? …° ….O …….°o O ° O ……………..° ………….. ° …………. O ………….o….o°o ……………..O….° …………o°°O…..o ………..O……….O …………° o o o O ………………….? ……………….? ……………? ………..? ……..? ….
مامان تارا
29 بهمن 92 19:38
سلام نیلوفر جان با اجازه ات این مطلب زیبا رو تو وبلاگ دخترم کپی کردم . روز عشق ایرانی بر شما هم مبارک
...مامان نیلوفر...
پاسخ
خوشحال شدم عزیزم